Wat moet je doen als een verandering al snel weer mislukt? 7 tips om er een succes van te maken

Zijn er al wat mensen gestopt met hun goede voornemen om iets te veranderen in het nieuwe jaar?

Ik denk van wel. In ieder geval hebben mensen moeite met volhouden van dat goede voornemen.

“Volgend jaar opnieuw,” denken veel mensen. “Nooit meer,” denken anderen.

Eigenlijk is dat jammer, want onderzoek laat zien dat elke veranderpoging -ook de mislukte- je beter maken in het besturen van je gedrag.

Of het nu gaat om je werk, je gezondheid of relaties…

Wie voor de tweede, derde of zelfs tiende keer probeert om een nieuwe gewoonte te leren, heeft weer iets meer kans op succes dan de vorige keer.

Wel is het dan belangrijk dat je leert van wat er misging.

n welke situatie viel je terug in een oude gewoonte? Wat was de directe aanleiding?

En is het mogelijk om iets te veranderen aan die situatie, zodat het niet weer gebeurt? Of kun je anders reageren?

Een van de manieren die helpen om ‘crisismomenten’ in een verandering te doorstaan, is het nemen van een time-out.

Zodra je merkt dat je neigt tot terugvallen in oude, ineffectieve gewoontes, gun je jezelf een pauze.

Stap even uit de situatie. Overdenk waarom je ook alweer dat belangrijke voornemen had genomen. Je zult merken dat doorzetten daarna een stuk makkelijker wordt.

Stel je vind een geweldige tip om grip te krijgen op je bloedsuikerwaardes en daarmee een gezonder leven.

De meeste mensen gaan dan direct enthousiast aan de slag. Van de een op de andere dag voeren ze deze aanpassing van de leefwijze en/of voedingspatroon door. Vaak een enorme stap.

De meeste tips die ik, de online diabetes coach, voorbij zie komen, zijn grote veranderingen. Ingrijpende veranderingen op leefstijl en/of voeding.

De verandering vraagt niet alleen een lichamelijke aanpassing.

Ook in je hoofd moet die aanpassing verwerkt worden. Denk daar niet te min over. Je leven ziet er met de aanpassing anders uit, voelt anders en je lijf en je hersenen moeten wennen. En daar gaat het fout.

  1. De tip / verandering is een te grote stap om in 1x te nemen.
  2. Je lijf en je hersenen hebben zeker een paar weken nodig om te wennen aan een aanpassing.

Daardoor is het zo moeilijk om vol te houden, want je zet jezelf heel erg onder druk. Dat geeft ook nog eens stress.

Als jij een tip ziet, die je aantrekkelijk vind, waarvan je denkt dat wil ik ook, dat kan ik ook denk dan eerst goed na wat die tip inhoud.

Deel de tip / verandering in kleine stapjes.

Neem steeds 1 klein stapje en wacht totdat je lichaam en hersenen die verandering normaal vinden. Zodat je niet de neiging hebt terug te gaan naar de oude situatie. Val je eens terug, dan niet meteen stoppen.

Neem af en toe een time-out.

Bedenk wat er gebeurt, verbeter de stap indien nodig en begin weer. Bedenk ook waarom jij dit een goede tip vond.

Heb jij een geweldige tip gevonden om je gezondheid te verbeteren? Wil je dat de uitvoering van de tip een succes wordt? Neem dan de volgende stappen.

7 tips om van een verandering een succes van te maken;
  1. Bedenk wat die tip gaat brengen. Schrijf je verwachtingen op. Visualiseer hoe je leven na het doorvoeren van de verandering er uit gaat zien.
  2. Deel de uitvoering van de tip / verandering in kleine stapjes.
  3. Beschrijf de stappen in detail. Schrijf op waar mogelijke valkuilen liggen.
  4. Maak een tijdsplan voor de verschillende stappen. Die zijn niet in beton geschreven, maar geven wel een mate van urgentie. Dit bevorderd het uitvoeren van het stappenplan.
  5. Schrijf regelmatig op hoe het gaat. Wat gaat goed, wat is moeilijk?
  6. Beloon je zelf als het goed gaat. Bedenk ook vooraf waarmee je jezelf gaat belonen. Noteer ook dat.
  7. Gun jezelf de tijd. Iets wordt pas na ca. 6 tot 9 weken normaal. Heb dus geduld, naast doorzettingsvermogen.

Als ik als DE Online Diabetes Coach samen werk met mensen met diabetes type 2 nemen we kleine stappen. Hoe wij het doel gaan bereiken beschrijven wij in kleine stappen. Wij evalueren heel vaak hoe het gaat. Moet er iets aangepast, kunnen we door met de volgende stap? Zo bereiken we het doel dat wij samen hebben afgesproken?

Daarna is dat doel ook goed vol te houden, want de verandering is deel van het normale leven. Voelt normaal.

Wil jij ook veranderingen, heb jij ook een voornemen? Heb jij diabetes type 2 en heeft dat voornemen te maken met je leven met diabetes type 2? Lukt het je niet om dat voornemen waar te maken?

Stuur mij dan een bericht, dan neem ik contact met je op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *