Voedingsadviezen als je diabetes type 2 hebt

Deze online diabetes coach geeft geen algemene voedingsadviezen

Het internet staat er vol mee, met die algemene voedingsadviezen. Er zijn tig boeken geschreven met voedingsadviezen voor als je diabetes type 2 hebt.

Onder andere op het internet dit artikel. https://gezondnu.nl/dossiers/het-effect-van-het-bloedsuikerdieet/ Prima artikel, alleen zal ook dit advies niet bij iedereen werken.

Bloedsuikerdieet

Er staat in het artikel ‘Heel kort samengevat is het bloedsuikerdieet een combinatie van koolhydraatarm eten en het mediterrane dieet. Je eet weinig bewerkte en snelle koolhydraten, veel groenten, eiwitten en goede vetten uit vette vis, olijfolie en noten. Brood mag, mits volkoren en met mate. Roggebrood is het allerbest.” Ik vind roggebrood ook een prima voedingsmiddel. Veel vezels, geen bloem. Vezels zijn prima om je bloedsuikerwaardes positief te beïnvloeden. Het zet je darmen op een goede manier aan het werk. Roggebrood wordt maar langzaam verteerd en opgenomen in bloed en verwerkt tot glucose. Vandaar dat je geen piek in bloedsuikerwaardes ziet. Maar, ja er is een maar. Bij sommige mensen zie ik een verhoging van de nuchtere bloedsuikerwaardes als ze roggebrood eten. Niet zo goed. Die mensen kan ik dan ook niet aanraden roggebrood te eten.

Voeding moet passen als een jas en dat is voor iedereen anders

Voedingsadviezen geef ik, online diabetes coach, dan ook afgestemd op de persoon.

Verder stond er in bovengenoemd artikel ‘Het bloedsuikerdieet biedt een aantal opties om snel veel gewicht te verliezen en een verhoogde bloedsuikerspiegel tegen te gaan.’ Ja dat zal best als je een aantal weken maar achthonderd kilocalorieën per dag eet. Ik vind het een crash dieet. Ook al eet je verstandig. Hoe snel kom je weer aan als je stopt met dit dieet.

Voedingsmiddelen en bloedsuikerwaardes

Ik heb een voorkeur om wel te kijken wat de voedingsmiddelen uit dit voedingsadvies doet met je bloedsuikerwaardes, maar minimaal 1500 kilocalorieën te eten. Dan is normaal. En is vol te houden de rest van je leven. Want dat moet gebeuren als je permanent grip op bloedsuikerwaardes wilt houden. Een dieet is echt geen oplossing voor het probleem dat veel mensen met diabetes type 2 hebben.

Dat betekent niet dat je niet lekker kunt eten. Dat betekent dat je uit moet zoeken welke favoriete voedingsmiddelen weinig tot geen negatieve invloed hebben op je bloedsuikerwaardes.

Dat is makkelijk geschreven, maar is niet makkelijk. Dat weet ik uit ervaring in mijn eigen leven met diabetes. Dat weet ik uit de coachingstrajecten met mensen met diabetes type 2. Het is precies wat ik doe. Kijken wat het favoriete eten doet met de bloedsuikerwaardes.

Persoonlijke aanpak om grip te krijgen op bloedsuikerwaardes

Wij, met diabetes type 2, zijn geen eenheidsworst en hebben een persoonlijke aanpak nodig om grip te krijgen op bloedsuikerwaardes. Om zo minder medicijnen nodig te hebben. Om zo lekker te gaan leven zonder angst voor complicaties.

Jolanda, Anita en Charles hebben ondervonden wat die persoonlijke aanpak doet. Bloedsuikerwaardes verlagen, minder medicijnen gaan gebruiken. Toch lekker eten, lekker leven.

Wil jij dat ook? Neem dan eens contact met mij op. Gaat je zeker al wat tips opleveren waarmee je meer grip krijgt op je bloedsuikerwaardes.