Vrijdag receptendag; vet lekker, pittige volle yoghurt

Naar mijn mening geeft vet smaak aan voeding.

Natuurlijk hoef je er niet heel veel van te eten. Maar een stukje rundvlees waar een randje vet aan zit bereiden en dan vervolgens het randje vet er af halen. Dan smaakt dat stukje vlees naar mijn mening lekkerder.

Onderzoeken tonen aan; verzadigd vet niet schadelijk

Maar dat verzadigd vet helemaal niet zo ongezond is als sommige onderzoeken de laatste jaren ons willen laten geloven klopt echt niet. Dat bewijzen dan weer nieuwe onderzoeken.

Tijdens het coachen van mensen met diabetes type 2 geef ik gerust het advies volle zuivelproducten te kiezen:

  • Roomboter
  • Volle yoghurt
  • Slagroom
Verschillende soorten verzadigd vet

De onderzoeken laten zien dat de samenstelling van de verzadigde vetten belangrijk zijn om te weten of dat vet wel of niet schadelijk is. Kort gezegd vet met een korteketenvetzuren verlagen volgens onderzoek de kans op een hartinfarct met maar liefst 20%. Voor veel mensen is zuivel de belangrijkste bron van deze vetzuren. Volle zuivel blijkt toch niet zo slecht dus.

In 2016 stelden onderzoekers op basis onderzoeken al vast dat verzadigd vet weliswaar het cholesterol kan verhogen, maar niet het risico op het krijgen van hart- en vaatziekten.

Vaak wordt er gezegd dat verzadigd vet slecht zou zijn voor de gezondheid. De waarheid is dat er meer dan 10 soorten verzadigd vet bestaan, met elk een ander effect op de gezondheid.

Dat geeft natuurlijk geen vrijkaart om dan maar junkfood te gaan eten. Ook hier weer; eet zo puur mogelijk, zonder pakjes en zakjes, zonder allerlei toevoegingen.

Ook als je op je gewicht wilt letten, wat wilt afvallen is het misschien beter te kiezen voor een magere variant yoghurt en geen slagroom. Maar die roomboter, gewoon lekker gebruiken om te braden.

Laten we om de uitkomst van die onderzoeken vandaag een gerecht maken met volle yoghurt, bijvoorbeeld Griekse yoghurt met 10% vet.

Pittige Yoghurt

Ingrediënten
• ½ kleine komkommer
• Een bakje Griekse yoghurt voor 1 persoon, of 250 gram yoghurt
• Naar smaak zout en peper
• Worcestersaus
• Peterselie
• 2 grapefruits, 1 als ze erg groot zijn
• 2 radijsjes

Bereidingswijze
Maak de grapefruits schoon zodat je partjes zonder vliesjes krijgt. Was de komkommer en snij in dunne schijfjes. Was de radijsjes en maak ze schoon en snij in dunne plakjes.
Alles met elkaar vermengen en op smaak brengen met zout en peper en worcestersaus.
Een beetje apart dit pittige gerecht als ontbijt, maar wel lekker. Voor de lunch kan natuurlijk ook.