Verhoog je stofwisseling! Goed voor je bloedsuikerwaardes!

Verhoog je stofwisseling! Goed voor je bloedsuikerwaardes!

Hoeveel energie je verbrandt is voor iedereen verschillend. De ene persoon lijkt alles te kunnen eten zonder een gram aan te komen, terwijl een ander zich na een taartje al direct een stuk zwaarder voelt. De snelheid van je stofwisseling is hiervoor bepalend, want zelfs in rust verbruikt iemand met een snel metabolisme meer energie. Met onderstaande 11 tips geef je je stofwisseling een boost.

Ieder persoon met diabetes type 2 is ook uniek. Bloedsuikerwaardes na het eten zijn voor iedereen verschillend. Je stofwisseling verhogen kan er voor zorgen dat je waardes niet zo hoog oplopen. Maar hoe doe je dat? Je stofwisseling verhogen.

Stofwisseling wat is dat?

De snelheid van de stofwisseling is de hoeveelheid energie die het lichaam verbrandt om zich zelf te onderhouden. Het stofwisselingsproces wordt beïnvloed door verschillende factoren. Zo hebben mannen gemiddeld meer spiermassa en een lager vetpercentage, waardoor zij meer energie verbruiken. Ook leeftijd speelt een belangrijke rol: jonge cellen vernieuwen zich sneller en daar is meer energie voor nodig. Daarnaast hebben lange mensen meer energie nodig voor het verwarmen van een grotere oppervlakte, heeft de hormoonhuishouding een belangrijke invloed op de stofwisseling en speelt ook erfelijkheid een rol.

Stofwisseling verhogen

Je kunt de snelheid van je metabolisme verhogen. Dat doe je met de kennis uit de volgende 11 tips

  1. Ontwikkel spieren
    Het is algemeen bekend dat spiermassa meer energie verbrandt dan vet, ook als je in rust bent. Krachttraining is dan ook de perfecte manier om je rustmetabolisme op te krikken. Een halve kilogram spier verbruikt op een dag 6 kilocalorieën om zichzelf te onderhouden, bij vet is dit slechts 2. Maar ook gewoon een wandeling is prima.
  2. Beweeg intensief
    Ook cardiotraining is een goede manier om je stofwisseling te verhogen. Twee trainingen van 30 minuten zijn trouwens effectiever voor een verhoogde stofwisseling dan één training van een uur. Pak elke mogelijkheid om je hartslag te verhogen aan: ga op de fiets naar je werk of neem de trap of ga iedere dag een wandeling maken.
  3. Drink water
    Het lichaam bestaat voor een groot gedeelte uit vocht. Water zorgt ervoor dat de organen optimaal functioneren en dat de bloedsuikerwaardes beter onder controle blijven. Er wordt gezegd dat je door ijskoud water te drinken je stofwisseling nog extra stimuleert.
  4. Eet vaker
    Drie grote maaltijden op een dag met wat kleine tussendoortjes. Zo blijft je stofwisseling actief.
  5. Voeg peper aan je eten toe
    Met peper breng je niet alleen je maaltijd op smaak, maar kun je ook nog eens je stofwisseling een beetje versnellen. Groene en rode chilipepers verhogen het metabolisme met 20 procent gedurende een half uur na de maaltijd. Geen spectaculair effect, maar alle beetjes helpen.
  6. Eet eiwitten
    Eiwitten zijn in het lichaam moeilijker af te breken dan vet of koolhydraten, dit kost dus meer energie. Maar let op zorg voor een balans in gezonde voedingsstoffen om je lichaam te voeden en gezond te houden en te maken.
  7. Drink je koffie zwart
    Als je koffie met mate drinkt kan het een licht stimulerend effect hebben op je stofwisseling. Zwarte koffie wel te verstaan, want melk en suiker doen dit effect weer te niet.
  8. Drink groene thee
    Zowel de cafeïne als de catechine in de thee geven je metabolisme gedurende enkele uren een boost. Verwacht geen wonderen van de groene thee of producten met groene thee-extract. Ze vormen vooral een goede ondersteuning.
  9. Vermijd crashdiëten
    Een crashdieet leidt tot een lichaam dat minder calorieën verbrandt (en dus sneller aankomt) dan het lichaam dat je had voor het dieet. Bij een normaal voedingspatroon zullen de kilo’s er dan ook weer aanvliegen. Zodra je het woord dieet leest, begin er niet aan. Pas je voedingspatroon aan voor de rest van je leven.
  10. Slaap voldoende
    Te weinig slaap kan je stofwisseling flink verstoren. Het tast vooral de koolhydraatverwerking aan met mogelijk glucose-intolerantie, honger en een vertraagde stofwisseling tot gevolg.
  11. Pas de temperatuur aan
    Warmte is een belangrijke energieverbrander van het lichaam. Als je het lichaam dwingt om warmer te worden zal het lichaam dus harder moeten werken en zal de stofwisseling versnellen. De verwarming wat lager zetten of een trui minder aan trekken, is dus helemaal nog niet zo’n slecht idee. Of neem een warm bad of juist een koud bad.

Als toevoeging op punt 5 en 7 mijn recept voor deze week:

Pittige chocolademousse

Ingrediënten
voor 4 personen

40-50 ml espresso / sterke koffie
100 gram pure chocolade, gebroken
100 gram suiker
1 tl chilipeperpoeder
eiwit van 2 eieren
200 ml slagroom

Bereidingswijze
Doe de koffie en de chocolade in stukjes in een kom bijelkaar. Als de koffie nog warm is zal de chocolade al smelten. Nog niet helemaal? Dan de kom boven een pan met zacht kokend water zetten en zo de chocolade laten smelten. Voeg dan de chilipoeder toe.

Klop de eiwitten stijf en voeg geleidelijk de suiker toe. Op een andere manier zoeten dan suiker kan natuurlijk ook. Zelf gebruik ik vloeibare Natrena.

Klop in een andere kom de slagroom.

Spatel eerst de eiwitten heel voorzichtig door het chocolademengsel en daarna de slagroom. Zachtjes omscheppen is aan te raden.

Vervolgens dit mengsel in 4 vormpjes doen. Kopjes, kleine bakjes, glas wat je maar in huis hebt.

Laat de mousse minimaal 12 uur opstijven in de koelkast.

TIP: Haal de mousse ongeveer 30 minuten voor serveren uit de koelkast, dan komt de smaak en de geur nog beter tot zijn recht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *