Luister naar wat je lijf je verteld, zeker als je diabetes type hebt

Misschien denk je dan meteen aan; ‘heb ik misschien een hypo of een hyper, laat ik maar even meten.’ Heel goed, maar niet wat ik hier bedoel met luister naar wat je lijf je verteld.

De afgelopen heb ik geschreven over voeding en leefstijl en de invloed van je hersenen. Ik schreef over

Door te klikken op een van bovenstaande links, ga je naar dat blog over dat onderwerp.

Het is duidelijk dat met alles wat je doet ook je hersens een taak hebben. Maar daarnaast is er nog iets dat meespeelt. Maar wat heel veel mensen niet meer kunnen. Luisteren naar je lijf.

Luisteren wat je lijf je verteld wat je moet doen

En dan niet dat hypo gevoel. Als ik voor de koelkast sta, weet ik direct wat ik moet pakken. Iets dat voor mij goed is, wat ik op dat moment nodig heb. Mijn lijf verteld mij dat. Meestal luister ik ook nog.

Noem het intuïtie of buikgevoel. Heel veel mensen zijn door alle opties die zij constant krijgen, verleerd om te luisteren. Het signaal is er nog wel, maar wordt genegeerd. Tot je op het moment jezelf hebt geleerd niet meer te luisteren.

Die moorkop is nu eenmaal veel lekkerder dan die salade. Je hersenen vragen om suiker en niet om sla.

Je lichaam verteld je op drie manieren wat je moet doen

• Fysiek,
• mentaal en
• emotioneel.

Heb je energie, ben je altijd klaar om iets te gaan doen, kun je je concentreren op de taak, voel je je helemaal prima? Dan vertelt je lichaam je dat je goed bezig bent.

Heb jij fysieke, mentale of emotionele klachten? Dan vertelt je lichaam je dat er werk aan de winkel is. Je bent dan vaak moe, hebt moeite met focussen op wat er gedaan moet worden en je bent helemaal niet happy. Aan de slag dus.

Je leefstijl aan passen. Als je dan wilt weten wat een goede keuze is, zal je niet meteen horen wat je lichaam je verteld. Dat moet je weer leren. Mijn advies is om kleine veranderingen in leefstijl door te voeren

Psychologie en veranderingen

Psychologisch gezien heeft iemand gemiddeld 6 weken nodig om te wennen aan veranderingen. Nog langer als het ingrijpende veranderingen zijn. Het pad kan lang zijn, afhankelijk van de doelen die gesteld zijn. Mijn ervaring is dat kleine stapjes beter is. Je valt dan minder snel weer in oude valkuilen. En leefstijl aanpassingen moeten niet voor even, maar voor de rest van je leven.

Luisteren naar je lichaam kan je leren

Meten = weten, noteren = leren. Voor mensen met diabetes type 2 is het belangrijk om te weten of aanpassingen resultaat leveren. Of bloedsuikerwaardes verlagen. Dat kan door te meten en op te schrijven van je meet. Dus wat je eet en wat het resultaat is op je bloedsuikerwaardes. Maar ook wat je doet en wat het resultaat is op je bloedsuikerwaardes.

Waarom je weer moet leren luisteren

Als je weer leert naar je lichaam te luisteren, weet je wat je moet doen om je lichaam gezond te houden. Als je diabetes type 2 hebt, helpt dat te leren grip te krijgen op bloedsuikerwaardes. Met die grip kun je weer lekker gaan leven. Je lichaam zal je echt niet vertellen dat je niets meer mag, maar wel wat een betere keuze is.

Op 24 april, om 10.00 uur, geef ik een webinar ‘Ga voor minder medicijnen met diabetes type 2, ga lekker leven’. Die gaat over alles wat invloed heeft op bloedsuikerwaardes. Wat je kunt doen met die kennis. Mee doen? Ook kijken, meld je dan HIER aan. Klik op hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *