Kerstmis; 9 Simpele Tips om je bloedsuikers onder controle te houden gedurende de feestdagen!

Fijne kerstdagen!

Kerstmis

Feestmaaltijden en drukke dagen zorgen er gemakkelijk voor dat je je bloedsuikers tijdens de feestdagen niet meer onder controle hebt. De volgende 9 tips helpen je om dat te voorkomen zonder dat je het idee hebt dat je iets mist van de feestdagen. En je gewicht blijft constant.

Mijn 9 Tips

Tip 1. Hou je aan je normale tijden voor een maaltijd

Eet op je normale tijden, sla geen maaltijd over en ga niet naar een feestje met een hongerig gevoel. Eet iets kleins op je normale tijd, dan kun je op het feestje ook iets kleins nemen. Neem het zekere voor het onzekere en zorg dat je iets bij de hand hebt om een eventuele hypo tegen te gaan.

Tip 2. Plan je maaltijden vooruit

Als je naar een feestje gaat of naar een familiediner vraag de gastvrouw / heer vooraf wat de pot schaft, als je tenminste op goede voet staat met de gastvrouw / heer. Hou daar dan voor het feest rekening mee. Of bied aan dat je een gerecht meeneemt dat past in jouw schema. Als het om een buffet gaat, kijk wat er allemaal is en kies bewust dat wat goed voor je is of wat je heel graag wilt proeven. Als je zelf kookt plan en bereid de maaltijd voor met alle feestdagen in gedachten. Planning is alles.

Tip 3. Neem een klein bordje

Als je kan neem een klein bord voor je maaltijd. Of neem 1, 2 of 3 favoriete hapjes of kleine porties en geniet van ieder hapje. Wacht dan 20 minuten en beslis dan pas of je nog trek hebt of gewoon lekkere trek. Je kan van alles genieten als je maar let op de portie grootte.

Tip 4. Bied gezonde gerechten aan

Als je zelf het feestje geeft, biedt gerechten aan die mager zijn, weinig calorieën bevatten, zoals fruit, calorie arme drankjes naast de traditionele opties. Kook genoeg voor het aantal gasten en kook niet voor 10 mensen als er maar 5 komen. De restjes zijn te verleidelijk om zelf op te eten na het feestje. Geef dan liever de restjes mee in wegwerp bakjes. Geloof me er zijn genoeg leuke recepten te vinden op het internet die aan deze tips voldoen bijvoorbeeld http://www.eatingwell.com/category/4248/diabetes-diet-center/ of onze eigen https://www.diabetesfonds.nl/recepten

Tip 5. Vervang ingrediënten door gezondere ingrediënten

Vervang bijvoorbeeld volle melk door magere melk, of door een light product. Wel blijven opletten of dat echt een goede keuze is. Sommige light producten bevatten juist meer suiker, vet of zelfs calorieën dus goed de ingrediënten lijst lezen.

Tip 6. Ga voor gewicht stabilisering niet voor gewichtsverlies

Als je geen gewicht verliest gedurende de feestdagen, wees dan tevreden als je niet aankomt. De feestdagen is geen tijd om te focussen op gewichtsverlies. Het is realistisch om op gewicht te blijven en je bloedglucose onder controle te houden. Blijf positief en praat jezelf geen schuldgevoel aan als het minder goed lukt. Als je voor iets kiest wat je heel graag wilt, geniet er dan van. Neem je vooraf al voor dat je een beetje mag zondigen. Het zijn tenslotte de feestdagen. Op deze manier heb je veel meer kans niet door te slaan.

Tip 7. Let op de drankjes

Drink minder alcoholische drankjes, wissel af met water met citroen en munt, desnoods light dranken, of mineraal water. Alcoholische drankjes bevatten veel calorieën.

Tip 8. Sla geen ‘sport’ moment over

Het is verleidelijk met alle drukte van de feestdagen om een sport moment over te slaan. Doe dat niet, maak het sporten een eerste prioriteit. Het is een middel om calorieën te verbranden, om van je stress af te komen en controle te houden over je bloedsuikers. Bovendien heb je meer energie, bereik je meer en geniet je meer van de feestdagen als je actief blijft. Ook gedurende de feestdagen zelf blijf bewegen. Ga wandelen, fietsen, speel buiten tikkertje met de kinderen, ga kastanjes zoeken.

Tip 9. Blijf je bloedglucose meten

Tenslotte blijf meten en let op dat je je medicijnen op tijd in neemt. De stress, het eten en andere eetmomenten kunnen je bloedsuikers volledig ontregelen. Maak je niet druk, meet en corrigeer. Het is niet het eind van de wereld als je voor een paar dagen niet die perfecte bloedsuikers hebt. Bovendien kan je met de informatie na het meten de juiste beslissing nemen over wat te eten en wat te spuiten. Je voelt je beter als je je bloedsuikers nog enigszins onder controle houd. Dan kan je nog meer genieten van de feestdagen.

Ik wens iedereen geweldige, gezonde feestdagen! Voor mezelf wens ik dat ik heel veel mensen kan helpen grip te krijgen op bloedsuikerwaardes en zo op een gezond leven met diabetes type 2.

Heb je diabetes type 2? Heb je vaker problemen met het onder controle houden van je bloedsuikers? Wil je gewoon lekker leven? Neem dan contact met mij op. Zorgen we samen dat je weer lekker kunt gaan leven.

Of kijk op Hoe ik werk wat ik doe om jou te helpen weer lekker te gaan leven.