Zijn wij aardappel eters of brood eters?

Hoe vaak heb jij al het advies gekregen of ergens gelezen dat je met diabetes type 2 geen aardappels, pasta, rijst en brood moet eten?

Tijdens de eerste gesprekken voor de 1op1 coaching sessies hoor ik vaak; “Die aardappels, pasta en rijst kan ik wel laten staan. Maar mijn boterham? Dat vind ik wel lastig?”

Voeding moet je passen als je diabetes type 2 hebt

Jij moet eten wat geen piek in de bloedsuikerwaardes veroorzaakt. Het is dus belangrijk dat jij weet wat aardappels, pasta, rijst en brood doen met je bloedsuikerwaardes. Van pasta, rijst en brood zijn vele varianten te koop. Reageer jij op alle varianten met een piek?

Wat als je pasta en rijst gerechten kookt, afkoelt, invriest en dan eet? Ook een piek? Vaak veel minder is mijn ervaring.

Brood kun je ook invriezen. Ook die zal dan een lagere piek laten zien. Maar brood laten staan vinden veel mensen dan toch wel lastig.

Tegenwoordig is er veel koolhydraatarm brood te kopen. Bij iedere supermarkt keten vind je een eigen versie. Maar ook dat brood is geen garantie voor een lagere bloedsuikerwaarde na het eten. Nog afgezien van de smaak dus geen duidelijke goede keuze.

Mijn advies?

Kijk naar de koolhydraten en onderzoek wat het brood met jouw bloedsuikerwaardes doet. Wel even alleen het brood eten zonder beleg, zonder boter. Via de volgende link vind je een lijst met broodsoorten en de koolhydraten die er in zitten.

http://www.koolhydratentabel.nl/?page=8&koolhydraten=B

Handig als je wilt beginnen met een keuze te maken en dan te testen wat dat brood doet met je waardes.

Geen brood. Wat dan als lunch?

Een salade natuurlijk, krijg je direct al een flink portie van die broodnodige 300 – 400 gram groenten binnen. 300-400 Gram is wat ik adviseer tijdens een coachingstraject.

Salade samenstellen met alles wat jij lekker vind. Slasoorten, tomaten, paprika, ui, komkommer en alle andere rauwkost die jij lekker vind. Aanvullen met kip, vlees, vis of kaas. Ongeveer 50 gram. Dan een dressing. Geen pakje of zakje of fles. Gewoon lekker zelf maken.

Dressing

Ingrediënten
Bosje kruiden die jij lekker vind, gehakt of gescheurd eventueel met de steeltjes
Zout, peper, knoflook naar smaak
Beetje olie, een soort die weinig bewerkt is dus olijfolie, notenolie
Beetje azijn
Optioneel beetje mosterd, wat noten

Bereidingswijze
Kruiden in een hoge kom, met een staafmixer bewerken tot een saus.

Voeg de olie toe en meng. Dan beetje voor beetje de azijn toevoegen. Zo wordt ook mayonaise gemaakt. Tot slot zout, peper, knoflook, mosterd en noten toevoegen.

Deze dressing is een paar dagen houdbaar in de koelkast. Helaas geen optie om in te vriezen. Maar het is snel klaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *