Eet ik, met diabetes type 2, wel gezond of kom ik vitamines tekort?

Hoe weet je of je gezond eet? Weet jij of je genoeg vitamines binnen krijgt?

Vitamines helpen gezond te blijven en te worden. Belangrijk omdat als je diabetes type 2 hebt bepaalde vitamines belangrijk zijn. Om ze allemaal binnen te krijgen, is het belangrijk gevarieerd te eten. Zonder pakjes en zakjes en met producten van het seizoen. Ik laat ze allemaal voorbij komen.

Gezonde voeding

Ik heb een tijdje geleden een serie geschreven over gezonde voeding. De eerste ging over de vitamines. Je vind die blog door te klikken op de volgende link. https://logos-coaching.nl/gezonde-voeding-vitamines-mineralen-en-nog-meer/ De rest van deze serie ging over alle ingrediënten van gezonde voeding; mineralen, vezels, eiwitten, gezonde vetten en koolhydraten.

Als jij gezond eet, geen pakjes en zakjes en gevarieerd, zal je niet snel een vitamine tekort hebben. Maar toch in de herfst zie je toch heel veel reclame voor vitamine supplementen. Waarom dan? Heb jij die echt nodig? Hoe merk je dat je een tekort hebt.

Voeding moet vitamines, mineralen, vezels, eiwitten en gezonde vetten bevatten. Daarnaast een paar koolhydraten.

Vitamines, welke zijn er?

Terug naar die vitamines. Er zijn 13 vitamines: A, C, D, E, K en acht soorten vitamine B.

Vitamine A

Vitamine A is belangrijk voor de huid, haren en ogen. Het is nodig voor de aanmaak van cellen en de weefselstructuur van de huid. Daarnaast zorgt vitamine A voor een goede werking van het afweer- en immuunsysteem. Een tekort aan deze vitamine kan dus bijvoorbeeld een droge huid of dof haar veroorzaken. Door een verminderde weerstand is ook de kans op een griep of verkoudheid groter.

Vitamine A zit in bijvoorbeeld vlees, vis, zuivelproducten, ei, worteltjes, spitskool, bloemkool, bananen, mango, mandarijnen. Je lichaam zet bèta­caroteen, zoals in bijvoorbeeld worteltjes, om in vitamine A.
Let op met supplementen vitamine A slikken, teveel is schadelijk.

Vitamine B

Dan hebben wij het over B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12, die voor hun werking deels van elkaar afhankelijk zijn.

Vitamine B1

Vitamine B1 (thiamine) is nodig voor de energievoorziening van het lichaam. Daarnaast is het nodig voor een goede werking van de hartspier en het zenuwstelsel. Bij een tekort aan vitamine B1 kunnen psychische afwijkingen ontstaan, zoals depressie, concentratieproblemen en geheugenverlies, gevoelloosheid in de benen en hartklachten.

Vitamine B2

Vitamine B2 heb je ook nodig om je lichaam van energie te voorzien. Krijg je te weinig vitamine B2 binnen, dan kun je last krijgen van je huid, zoals ontstekingen bij de mondhoeken. Of je krijgt last van vermoeidheid. Een tekort kan bovendien leiden tot een verlaging van het hemoglobinegehalte. Hemoglobine is de stof die je bloed rood maakt en zuurstof vervoert van de longen naar de rest van je lichaam.

Vitamine B3

Niacine is hetzelfde als vitamine B3. Een tekort aan vitamine B3 komt niet veel voor. Een eiwitrijke voeding zorgt al snel voor voldoende en ook de rest van de voeding bevat genoeg niacine. In bepaalde delen van de wereld waar maïs het hoofdvoedsel is ontstaat sneller een tekort.

Vitamine B5

Vitamine B5 zit in veel voedingsmiddelen. Een tekort komt dan ook haast niet voor. Alleen bij ernstige ondervoeding treedt een tekort aan vitamine B5 op. Een langdurig en ernstig tekort aan pantotheenzuur kan het ‘burning feet syndroom’, pijnlijke en branderige voeten, veroorzaken.

Vitamine B6

Wie voldoende en gevarieerd eet, krijgt genoeg vitamine B6 binnen. Toch lijkt lang niet iedereen dit te lukken. Als je een tekort hebt, kun je last krijgen van ontstekingen van de tong en de huid, depressies, verwardheid, vermoeidheid, bloedarmoede, een verminderde weerstand en zenuwaandoeningen.

Vitamine B8

Biotine is de officiële naam voor vitamine B8. Dit stofje zorgt onder andere voor een mooie huid en gezond haar. Omdat in veel producten biotine voorkomt, krijg je met een gevarieerd eetpatroon niet zomaar een tekort aan deze vitamine. Zou je er toch te weinig van binnen krijgen, dan kun je klachten krijgen als huidafwijkingen, een tongontsteking, een verminderde eetlust, vermoeidheid, spierpijn, bloedarmoede en depressie.

Vitamine B11

Vitamine B11 wordt ook wel foliumzuur genoemd. Het is een van de weinige vitamines waarvan Nederlanders niet altijd genoeg binnenkrijgen, vooral zwangere vrouwen. Het is nodig voor de groei en goede werking van het lichaam en voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Foliumzuur is belangrijk voor de vroege ontwikkeling van het ongeboren kind. Als je zwanger wilt worden of net zwanger bent, is het verstandig om extra foliumzuur te nemen. Een ernstig tekort aan foliumzuur kan bloedarmoede, darmstoornissen, vermoeidheid en geboorteafwijkingen veroorzaken.

Vitamine B12

Vitamine B12 speelt een rol bij de vorming van rode bloedcellen, zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel en is een essentiële factor voor de groei. Verder is het betrokken bij de stofwisseling van foliumzuur. In Nederland krijgen de meeste mensen voldoende vitamine B12 binnen via de voeding. Voornamelijk door het eten van vlees. Vooral veganisten lopen een risico op een te lage inname van vitamine B12.

Bij een tekort aan vitamine B12 kan minder DNA worden aangemaakt, dat nodig is als lichaamscellen zich vermenigvuldigen. Vooral bloed- en zenuwcellen vermenigvuldigen zich snel, en daar zijn de effecten van een tekort dus het eerst te merken. Een vitamine B12-tekort kan leiden tot bloedarmoede en schade aan het zenuwstelsel. Dat uit zich in symptomen zoals vermoeidheid, gebrek aan eetlust en hoofdpijn, maar op de duur ook in typische verschijnselen als tintelende en gevoelloze handen en voeten, geheugenproblemen en coördinatiestoornissen. Bij veel mensen is de opname van vitamine B12 in de darm ook het probleem.  Bij mensen met diabetes type 2 wordt vaak het gehalte B12 gemeten, omdat de opname via de darm niet goed verloopt. Er ontstaat dan een tekort en er worden dan injecties gegeven om het tekort te verhelpen.

Vitamine D

Een vitamine D-tekort is een tekort dat vaak voorkomt. Het komt in alle lagen van de bevolking voor, maar met het stijgen van de leeftijd, stijgt ook het risico op een tekort. Naar schatting heeft de helft van alle ouderen een tekort aan vitamine D. Het lichaam heeft vitamine D nodig voor stevige botten en tanden. Een tekort kan op den duur botontkalking of osteoporose en/of spierzwakte veroorzaken. Oplossing is eigenlijk heel simpel. Jaar in en jaar uit dagelijks een wandeling in de buitenlucht als het nog licht is. Het zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D met hulp van een gezond maaltijdplan. In de maaltijd de grondstoffen voor de aanmaak van vitamine D. Het gehalte wordt bij mensen met diabetes type 2 tegenwoordig vaak gemeten. Vaak wordt ook het advies gegeven een supplement te slikken.

Vitamine K

Vitamine K, ook wel fylochinon, is nodig voor een goede bloedstolling. Daarnaast zijn er steeds meer aanwijzingen dat deze vitamine een rol speelt bij de aanmaak van botten. Pasgeboren baby’s krijgen na geboorte altijd 1 milligram vitamine K toegediend, omdat baby’s altijd een vitamine K-tekort hebben. Ook volwassenen die langdurig antibiotica gebruiken kunnen een vitamine K-tekort krijgen, met mogelijk een vertraagde bloedstolling tot gevolg.

Andere belangrijke voedingsstoffen

Zoals gezegd eerder al geschreven over vitamines. Maar ook over andere belangrijke voedingsstoffen.

Vezels
https://logos-coaching.nl/gezonde-voeding-vitamines-mineralen-en-nog-meer-4-vezels

Mineralen
https://logos-coaching.nl/mineralen/

Eiwitten
https://logos-coaching.nl/gezonde-voeding-vitamines-mineralen-en-nog-meer-week-eiwitten/

Vragen over gezonde voeding als je diabetes type 2 hebt? Stuur mij je vragen en ik geef het antwoord.

Vond je dit artikel interessant?

Misschien zijn deze artikelen dan ook iets voor jou.


Notice: WP_Query werd aangeroepen met een argument dat verouderd is sinds versie 3.1.0. caller_get_posts is verouderd. Gebruik in plaats daarvan ignore_sticky_posts. in /home/public/sites/www.logos-coaching.nl/wp-includes/functions.php on line 4053
Je bent geen diabeet, je hebt diabetes type 2
10 Feiten waarom het belangrijk is te blijven bewegen en zo spierverlies tegen te gaan
Vrijdag receptendag en zondag moederdag