Denk jij; “Wat kunnen mij die bloedsuikerwaardes schelen?”

Te hoge bloedsuikerwaardes, complicaties

Denk jij “ik krijg geen complicaties, hoewel mijn bloedsuikerwaardes te hoog zijn. Dat overkomt mij niet.” Jij leeft dan op het randje van de afgrond. Ik ken teveel mensen die wel complicaties kregen van de voortdurend te hoge waardes. Zij moesten bijvoorbeeld amputaties ondergaan van ledenmaten of werden blind. Als jij dat inderdaad vindt “ik krijg geen complicaties” lees dan niet verder.

Grip op bloedsuikerwaardes is belangrijk

Voor de Online Diabetes Coach met diabetes, voor mij, zijn die bloedsuikerwaardes wel degelijk belangrijk. Een studie in Israël heeft mijn overtuiging dat bepaalde voedingsmiddelen leiden tot verschillende bloedsuikerwaardes bij verschillende personen versterkt. Simpel gezegd als ik druiven eet zorgen die niet voor een piek in de bloedsuikerwaardes, maar bij sommige familieleden volgt er wel een piek. Het onderzoek door Dr Eran Elinav werkzaam bij het Weizmann Institute of Science heeft aangetoond dat dat komt door mijn darmflora. Hij verteld over dat onderzoek tijdens een interview met de BBC voor het programma ‘Trust me I am a doctor’. http://www.bbc.co.uk/programmes/p03gqssd is de link voor dat interview. Het is een filmpje uit 2016, maar nog steeds waardevol.

Darmflora en hoe wij ons voelen

Het onderzoek toonde ook aan dat de darmflora invloed heeft op hoe we ons voelen en dat daarom sommige mensen kunnen eten wat ze willen zonder aan te komen. Uit het onderzoek is bewijs gekomen dat ieder persoon een andere samenstelling heeft van de darmflora. Als een vingerafdruk zo specifiek. Het goede nieuws is dat deze ‘goede’ darmflora ook door mensen met een ‘slechte’ darmflora aan te kweken is. Dat is toch prachtig nieuws.

Het onderzoek naar een gezonde darmflora

Laat ik vertellen hoe het onderzoek is uitgevoerd. Een testgroep is 7 dagen lang getest. Zij kregen een continue glucosemeter en moesten zich iedere ochtend melden bij een kliniek. Daar kregen zij een bepaald ‘ontbijt’ daarna mochten ze doen waar ze zin hadden, maar de eerste twee uur niets eten. Om de glucosemeters te ijken (zeg maar controleren) moesten zij ook regelmatig een vingerprik doen en de bloedsuikerwaardes met een gewone glucosemeetapparaat meten. Ook werd in een monster van de ontlasting onderzoek gedaan naar de darmflora. Na 7 dagen was duidelijk welke voedingsmiddelen voor een suikerpiek zorgde. Zij kregen een gepersonaliseerd voedingsadvies. De voedingsmiddelen die een piek lieten zien in de bloedglucosewaarde moesten vermeden worden, het voedsel waarop niet gereageerd werd met een piek, mocht gewoon gegeten worden.

Leefstijl met diabetes type 2 en je darmflora

Dit onderzoek was nog niet bekend op het moment dat ik begon met een aanpassing van mijn leefstijl. Het staat voor mij nu wel vast dat je met het bijhouden van een diabetesdagboek kunt uitvinden welke voedingsmiddelen zorgen voor een piek. Het mag duidelijk zijn dat als je deze voedingsmiddelen vermijd, dat ook een gunstig gevolg heeft voor je bloedsuikers. Wat bij mij ook duidelijk te merken was. Wat dan weer gevolgen heeft voor de hoeveelheid insuline die je nodig hebt. Ik kon mijn insuline hoeveelheid met ¾ verminderen. Hoe dat komt is nu dus wetenschappelijk aangetoond.

Reactie op voeding als je diabetes type 2 hebt

De Israëlische onderzoekers denken dat ieders microbioom (darmflora) verantwoordelijk is voor de individueel verschillende reacties op voedingsmiddelen. Daarnaast is de hypothese dat ons microbioom eenvoudig te beïnvloeden valt – in tegenstelling tot onze genen. De samenstelling van je darmflora kan veranderen, door voedsel te eten dat in goede aarde valt bij je darmbacteriën.

De onderzoekers verwachten dat het op termijn mogelijk wordt om mensen op grond van een monster van hun ontlasting een gepersonaliseerd voedingsadvies te geven. Gewapend met een op maat gesneden lijstje met ‘goede’ en ‘slechte’ voedingsmiddelen kunnen ze vervolgens gericht naar een gezonder microbioom toe-eten, en over de hele linie gezonder worden. Een gezonder microbioom, met alle impact die dat heeft op op de algehele gezondheid en welbevinden, begint bij jezelf.

Maar als die glucosewaardes je inderdaad gestolen kunnen worden, ben je allang gestopt met lezen.

Ik kan geen onderzoek doen naar je microbioom, maar wel een gesprek met je aangaan

Ook is het nog niet zo ver dat je een beetje ontlasting op kunt sturen naar een laboratorium en je dan advies krijgt wat te eten om zo een gezond microbioom te kweken.

Maar met mijn 1op1 coaching krijg je ook inzicht in wat te eten voor betere bloedsuikerwaardes. Zo heb ik Charles en Jolanda ook geholpen. Samen kijken naar wat werkt om betere bloedsuikerwaardes te krijgen. Leren wat te eten en wat niet te eten. Ik breng mijn kennis in. Ik zie al snel wat invloed heeft op je bloedsuikerwaardes. Jij leert hetzelfde inzicht te krijgen. Vaak al binnen 2 weken, maar na een maand heb je heel veel kennis over je voeding en de invloed op je diabetes.

Neem contact met mij op. Vraag mij om een telefoongesprek. of bel mij direct. Jij vertelt wat jij eet, drinkt en doet op een dag. Hoe je je voelt. Ik vertel je direct wat mij opvalt, wat mogelijk zorgt voor hogere bloedsuikerwaardes. Ik vertel je direct wat kan helpen je HbA1c te verlagen. Ik doe je een aanbod voor een samenwerkingstraject. Ik vertel je wat wij samen kunnen bereiken. je zult verbaasd zijn over de mogelijkheden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *