Bewegen met diabetes type 2? Gewoon doen!

Als Online Diabetes Coach met diabetes type 2 weet ik hoe belangrijk bewegen is.

Het is voor mij overduidelijk dat bewegen als je diabetes hebt goed voor je is. Ik noem het bewust bewegen, want het is geen kwestie van topsport. Ik ben er van overtuigd dat iedere dag een wandeling van 15 minuten al effect heeft. Ik weet het ook uit ervaring door het werken met mensen met diabetes type 2. Ik zie het bij de deelnemers aan de Nationale Diabetes Challenge van de Bas van de Goor Foundation.

Red je zelfs dat niet, dan begin je met een kortere wandeling of oefeningen binnen op een stoel. Dan langzaam opbouwen. Het belangrijkste is dat je start en doorzet!

Voor veel mensen met diabetes is sporten met die diabetes een angstige aangelegenheid.

Zij zijn bang een hypo te krijgen. Zij hebben geen idee wat hun bloedsuiker moet zijn bij het begin en weten ook niet wat sporten met hun bloedsuikers doet. Vaak weten ze ook niet hoe ze moeten reageren op verhoging of verlaging van de glucosespiegel tijdens het sporten. Zelf wist ik ook niet dat stevig sporten kan zorgen voor een hyper, met dank aan het hormoon endorfine. Er is heel veel over sporten met diabetes te vinden op het internet, maar of je daar zo maar mee geholpen bent, is nog maar de vraag. Ieder persoon met diabetes is uniek en iedereen reageert anders op bewegen en voeding.

Natuurlijk kun je de informatie die je vind op het internet wel als uitgangspunt nemen, maar het blijft een kwestie van meten is weten. Dus voorzichtig aan gaan sporten en een dagboek bijhouden. In het dagboek noteren wat je op de dag dat je sport doet, eet en hoe je je voelt. Zeker voor, tijdens en na het sporten, maar ik raad aan ook een nuchtere bloedsuiker te prikken. Ook de dag na het sporten.

Allemaal toch een beetje eng? Ga dan aan de slag met een wandelcoach.

Ga een paar keer trainen met een wandelcoach. Het is geruststellend dat er iemand in de buurt is die weet dat je diabetes hebt en weet wat die moet doen bij een eventuele hypo. Dat moet ook zeker een criterium zijn bij de keuze van een trainer / sportschool.

Woon je in Leiden of omgeving en wil je gaan wandelen? Neem dan contact met mij op. Ik weet een prima wandelcoach; Ron Marcus. Velen kennen hem al omdat ik samen met hem de NDC Leiden in beweging organiseer.

De Diabetesvereniging Nederland biedt via speciale sportscholen met oog voor diabetes de mogelijkheid te sporten in een sportomgeving met een deskundige. Kijk op de site van de Diabetesvereniging voor meer informatie.

Iemand met diabetes kan last hebben van complicaties zoals neuropathie of vastzittende gewrichten zoals bijvoorbeeld een frozen shoulder.

Laat de pijn van het bewegen je niet tegenhouden, bewegen is goed. Zelf had ik ook een paar schouders die stevig vast zaten, bewegen deed pijn, maar als ik dat aangaf tijdens de training, wist de personal trainer wel een manier om toch de oefening te doen met minder pijn maar met hetzelfde resultaat. Nu heb ik geen last meer van mijn schouders.

Bewegen moet, zeker als je diabetes type 2 hebt.

Denk je ‘dat kan ik niet’? Neem dan contact op met een wandelcoach of sportschool met oog voor diabetes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *