Bacteriën zijn eng, wil jij ze allemaal kwijt?

Bacteriën zijn eng

Bacteriën zijn eng, wil jij ze ook allemaal kwijt? Dat is wat veel mensen willen. Geen bacterien in de omgeving en zeker niet op of in je lichaam. Daarom hebben zij allerlei producten in huis voor ontsmetten, bacteriën te doden. Maar is dat wel zo gezond?

Naar schatting hebben we wel tien keer zoveel micro-organismen op ons lijf als er lichaamscellen zijn. Ze zitten op onze huid, haar, in onze mond, in de vagina en vooral: in de darmen. Met miljarden tegelijk. En dat is echt alleen maar goed. Alle microben samen op je lichaam vormen je microbioom. Ieder mens heeft een uniek microbioom, te vergelijken met je vingerafdruk. Ook in dat opzicht is dus iedereen met diabetes type 2 uniek.

Ik heb al vaker geschreven over ons microbioom, over een gezonde darmflora. Bijvoorbeeld in deze blog https://logos-coaching.nl/geef-bacterien-kans-geef-gezondheid-kans/

Of deze uit 2017 https://logos-coaching.nl/darmflora-en-gezondheid/ met een video waarin uitgelegd wordt wat een gezonde darmflora kan betekenen voor je gezondheid.

Terug naar die bacteriën. Waarom we die microben (bacteriën) nodig hebben, vooral in onze darmen. Het microbioom (waaronder onze darmflora) maakt vitamine K en vetzuren, helpt bij de spijsvertering, ondersteunt het immuunsysteem, biedt bescherming tegen ziekteverwekkers. En er worden nieuwe functies en invloeden van het microbioom ontdekt. Zo lijkt het ook ons lichaamsgewicht te beïnvloeden, en ja, zelfs onze geest.

Nog zo bang voor bacteriën? Of bereid te kijken wat jij kunt doen om een gezonde darmflora te houden of te krijgen? Lees dan nog even verder.

Het microbioom ontstaat vanaf je geboorte. Tegen de tijd dat je een kleuter bent, heb je je eigen uniek bioom. Die dan te beïnvloeden is door voeding, medicijnen en je manier van leven. En hoe fanatiek jij jezelf en je omgeving schoon maakt.

We zijn te schoon

Een gezond microbioom moet je dus koesteren. Maar we douchen veel te vaak en dat vinden onze huidbacteriën niet fijn. We eten nog maar weinig vezels, waar onze darmbacteriën dol op zijn. Door deze ‘schone’ leefstijl komen we niet in aanraking met nieuwe micro-organismen, die onderdeel kunnen zijn van ons microbioom. We gebruiken antibiotica om ziekten te bestrijden, maar daarmee bestrijden we onvermijdelijk ook ons gezonde microbioom. Mensen die veel primitiever wonen blijken een heel gevarieerd microbioom te hebben, met heel veel verschillende soorten. Terwijl de moderne mens veel minder soorten heeft. We hebben dus minder ‘goede bacteriën’ en dat merk je.

De gevolgen van al dat schoonmaken

Je hebt niet zoveel soorten in je microbioom, dan raakt het snel uit balans. Dan krijgen de slechte bacteriën de overhand en raak je vatbaarder voor ziektes en kwalen. Je bent gevoeliger voor allergieën, darmklachten, huidproblemen en luchtwegaandoeningen. Er zijn zelfs al aanwijzingen dat het microbioom een relatie heeft met depressie en autisme. Het zenuwstelsel in de darm staat namelijk in nauwe verbinding met onze hersenen via de darm-hersen-as. Als het microbioom in de darmen niet goed is, heeft dat effect op onze stemming en onze geest. Merk jij ook dat je buikpijn krijgt als je stress ervaart? Of van de zenuwen diarree krijgt? En vlinders in je buik bij verliefdheid.

Tegenwoordig zijn er al medicijnen om je darmflora weer gezond te maken. Steeds vaker wordt ook gekeken naar manieren om het microbioom van gezonde mensen over te brengen naar zieke mensen. De poeptransplantatie is het beste voorbeeld. Hierbij wordt de ontlasting van gezonde mensen overgebracht naar de darmen van zieke mensen. Voor sommige terugkerende darminfecties blijkt dit veel effectiever dan antibiotica.

In de blog die ik hierboven heb gedeeld ‘darmflora en gezondheid’ wordt in de video gesproken over specifieke voeding voor mensen met diabetes type 2. Voeding die dan de darmflora versterken in het verwerken van die voeding zonder de bloedsuikerwaardes te verhogen. Zover gaat dat dus. Ook een poeptransplantatie kan zorgen voor een betere bloedsuikerwaarde. Dat wordt op dit moment in diverse onderzoeken uitgezocht.

Microbendieet: eet meer bacteriën

Dat is dus de boodschap. Maar hoe doe je dat meer bacteriën eten. Vezelrijk eten (met veel groenten, fruit, noten en volkoren granen). Door het eten van producten yoghurt, karnemelk, kefir, salami, schimmelkaas, kimchi, zuurkool, tempeh en miso. Ook probiotica kan je helpen je darmflora te versterken.

Daarnaast niet meer zo vaak onder de douche staan en de bacteriën op je huid doden met allerlei douchegels.

Vond je dit artikel interessant?

Misschien zijn deze artikelen dan ook iets voor jou.


Notice: WP_Query werd aangeroepen met een argument dat verouderd is sinds versie 3.1.0. caller_get_posts is verouderd. Gebruik in plaats daarvan ignore_sticky_posts. in /home/public/sites/www.logos-coaching.nl/wp-includes/functions.php on line 4053