7 Tips om te voorkomen dat je diabetes type 2 krijgt

7 Tips om te voorkomen dat je diabetes type 2 krijgt

Zijn er manieren om te voorkomen dat je diabetes type 2 krijgt? Ik geef 7 tips!

Vorige week schreef ik “Heb jij diabetes type 2? Wat is het risico dat je kinderen ook diabetes type 2 krijgen?” Hier is de link naar die blog http://logos-coaching.nl/heb-jij-diabetes-type-2-wat-is-het-risico-dat-je-kinderen-ook-diabetes-type-2-krijgen/

Deze week geef ik 7 tips om te voorkomen dat je diabetes type 2 krijgt en het risico op diabetes type 2 te verkleinen. Logisch vervolg nietwaar?

Schrikbarende getallen over mensen met diabetes type 2

Van alle mensen in Nederland heeft 3,7% diabetes type 2, blijkt uit cijfers van 2014/2015 van het Centraal Bureau van de Statistiek. Dat lijkt niet veel maar dat zijn toch echt heel veel mensen. Daarnaast zijn er op dit moment mensen die zonder dat ze het weten diabetes hebben of pre-diabetes hebben.

Als je regelmatig hoge bloedsuikers hebt, is er sprake van pre-diabetes. De waardes zijn echter niet hoog genoeg om de diagnose diabetes te stellen. Pre-diabetes wordt soms diabetes, maar niet altijd. Met mijn tips is het zeker te vermijden en zelfs als er al diabetes is geconstateerd, kan diabetes omgekeerd worden.

Mijn tips zijn ook voor mensen waar diabetes in de familie voorkomt, die overgewicht hebben en een ongezonde leefstijl. Met dat laatste bedoel ik dat zij niet genoeg bewegen en niet gezond eten. Deze mensen hebben een reële kans diabetes te krijgen. Met mijn tips kunnen ze de kans op diabetes aanzienlijk verkleinen en in sommige gevallen helemaal vermijden.

Mijn 7 tips om te voorkomen dat je diabetes type 2 krijgt

Nu de tips die je kunnen helpen om diabetes te vermijden of om te keren. Ja het kan ook werken om de diabetes om te keren.

  1. Begin met regelmatig bewegen. Start eenvoudig, bijvoorbeeld met een rondje rond het huis en bouw dat uit. Heb je al een beetje conditie dan begin je ook langzaam, maar daag jezelf wel uit. Je hoeft niet jezelf in het zweet te werken, maar je mag wel merken dat je aan het werk bent. Dus een versnelde ademhaling en hartslag.
  2. Eet gezond; eet voeding die voedt en niet alleen vult. Dat kan door te koken met verse producten, zonder pakjes en zakjes. Niet teveel tussendoortjes te nemen.
  3. Eet op vaste tijden en eet bewust. Je maag weet dat je op een bepaalde tijd wat eet en komt dan niet met dat hongergevoel. Bewust eten kan helpen om dat gevoel van verzadiging te voelen. De maag begint 15 minuten na het starten van de maaltijd pas signalen door te geven dat het bezig is met voedsel te verwerken.
  4. Vermijd daarnaast suiker, voeg dat zeker niet toe aan je koffie en thee of gerechten.
  5. Drink water in plaats van andere drankjes zoals frisdrank en sapjes.
  6. Denk na over een koolhydraatarm menu. Er zijn genoeg recepten te vinden op het internet. Het zal ook helpen met het verliezen van wat gewicht. Samen met tip 7 een geweldige manier om te voorkomen dat je diabetes type 2 krijgt.
  7. Eet minder calorieën als je overgewicht hebt. Dat kan al door kleinere porties te nemen. Daar kan het ook helpen te eten van een kleiner bord.

Dit zijn eenvoudig te volgen tips nietwaar en ze zullen zeker zorgen voor een betere gezondheid. Daarnaast verminder je de kans op diabetes en dus ook de complicaties die het hebben van diabetes type 2 kan geven zoals oog-, bloedvat-, nier- en hartproblemen.

Is er diabetes type 2 vastgesteld? Wil je dat graag omkeren? Of wil je minder medicijnen? Neem dan contact met mij op. Tijdens een telefoongesprek kijken we dan wat wij samen met wat coaching kunnen bereiken.

Ook als er diabetes type 2 in de familie voorkomt kan een coachingstraject helpen het risico op diabetes type 2 te verkleinen.

Lees hier wat ik samen met Jolanda, met diabetes type 2, heb bereikt.

Vond je dit artikel interessant?

Misschien zijn deze artikelen dan ook iets voor jou.


Notice: WP_Query werd aangeroepen met een argument dat verouderd is sinds versie 3.1.0. caller_get_posts is verouderd. Gebruik in plaats daarvan ignore_sticky_posts. in /home/public/sites/www.logos-coaching.nl/wp-includes/functions.php on line 4115
Reizen als je diabetes type 2 hebt: Insuline spuiten hoe en wanneer?
Ben jij voedingsdeskundige, personal trainer en medisch expert? Dan heb je vast diabetes type 2
Goede voornemens? Kleine veranderingen in je eetpatroon met grote gevolgen!