10 tips om de wintertijd te overleven

Heb jij het ook zo zwaar in de winter? Al die kou, die korte dagen en al die bacillen die op de loer liggen. Hoe kom je die tijd door? Hoe ervaar jij die overgang naar de wintertijd?

Heb jij ook in de wintertijd meer behoefte aan comfort food, eten die eigenlijk niet zo goed voor je is. Teveel suiker, teveel koolhydraten. Kun je daar ook nog eens heel moeilijk vanaf blijven? Je houden aan je boodschappenbriefje met producten die geen toegevoegde suikers bevatten en niet te veel koolhydraten is zo moeilijk.  Lees verder voor een tip hoe je daarmee om kunt gaan.

Je kunt op ieder moment van de dag wel slapen. Je komt maar moeilijk je bed uit nu het zo donker is als je je ogen open doet. Ook hier heb ik een tip voor.

Als je kijkt naar de natuur, zie je dat alles in winterslaap is of in ieder geval een stapje terug doet. Of naar het warme zuiden is vertrokken. Is dat voor jou een optie? Doe jij het even rustiger aan? Ik denk het niet. Als ik alleen al denk aan de decembermaand en hoeveel stress en moeten dat mensen geeft.

Maar het werk, het leven gaat ook gewoon door, ook in de herfst- en wintermaanden.

Daarom geef ik 10 tips om zonder winterslaap de herfst en de winter te overleven.

Tip 1 Slaap voldoende.

Hou een bepaald ritme aan; zo laat naar bed, zo laat weer opstaan. Slaap inhalen is niet mogelijk. In de winter heb je nog meer dan in de zomer slaap nodig om bij te komen van de dag. Die winter is koud en laat je lichaam harder werken om warm te blijven. Het kan ook heel goed zijn dat je meer behoefte hebt aan een dutje. Een powernap is juist in de winter aan te raden. Geen uren slapen, maar 10 minuten je ogen dicht. Zet dan ook een alarm aan om na die 10 minuten weer wakker te worden.

Tip 2 Neem de tijd om te reflecteren.

Gewoon even lekker op de bank of een stoel en een beetje voor je uit staren. Gedachten gewoon laten komen of doelbewust je gedachten laten gaan over een probleem of ambitie die je hebt. Geen oordeel of negativiteit. Gewoon gedachten op laten komen en weer laten gaan.

Tip 3 Wees lief voor je zelf.

Denk positief. Geen gedachten zoals; ik ben niet goed genoeg, ik kan dit of dat helemaal niet, afvallen is voor mij niets, grip krijgen op mijn bloedsuikers is niet mogelijk. Denk; Hoe krijg ik grip op mijn bloedsuikers, wat is voor mij de juiste manier van afvallen. Denk; “Als iets niet lukt, probeer ik het later gewoon nog een keer, maar dan een beetje anders”.

Tip 4 Omring je met mensen die lief voor je zijn.

Heb jij ook van die mensen om je heen, die nooit iets positiefs te melden hebben. Die altijd tegen je zeggen; “wat zie je er slecht uit”. Die altijd problemen hebben waarvan zij verwachten dat jij die wel even oplost. Die nooit tijd hebben om naar jouw verhaal te luisteren. Vermijd ze of kijk samen naar een vrolijke film.

Tip 5 Doe dingen die je leuk vind.

Plan daarvoor doelbewust tijd, maar stop met moeten. Reserveer tijd in je agenda voor leuke dingen doen. Waar word jij helemaal gelukkig van; een boek lezen, shoppen met een vriendin, een nieuw recept uitproberen. Je mag dan ook rustig op het laatste moment van plan veranderen. In plaats van een recept uitproberen, gaan shoppen. Als het maar iets is waar jij blij van wordt. Dat kan ook gewoon hangen op de bank zijn.

Tip 6 Eet producten van het seizoen.

Hier heb ik al eens over geschreven in een blog met daarin 5 aanbevelingen voor het eten van producten van het seizoen. Als online diabetes coach zeg ik altijd eten moet voeden en niet alleen maar vullen. Hoe doe je dat? Producten moeten een goede samenstelling hebben. Zij moeten je lichaam alle vitamines, mineralen, eiwitten en vetten geven die het nodig heeft om gezond te blijven of te worden. Lees mijn blog voor het hele verhaal over seizoensproducten. http://logos-coaching.nl/5-aanbevelingen-eten-producten-seizoen/

Klik op de blauwe tekst om die blog te lezen. Maar eerst alle 10 tips voor het overleven van de wintertijd lezen.

Tip 7 Ga naar buiten voor een blokje om in daglicht.

De beweging en het daglicht zal je goed doen. Het bevorderd de aanmaak van vitamine D. Zorgt er voor dat je bloed lekker door je lijf blijft stromen, wat op zich kan zorgen voor een afvoer van afval stoffen en een aanvoer van voeding. Het daglicht en de beweging voorkomt een dip gedurende de dag.

Tip 8 Drink voldoende.

Lekker op de bank met een warme kop thee of koffie. Of gewoon met regelmaat een groot glas water. De kou droogt je uit. Je merkt het aan je huid en aan je ogen. Je moet in de winter misschien nog wel meer drinken dan in de zomer.

Het is ook aan te bevelen om bakjes met water in je huis te zetten. Of wat ook goed is, zet planten in je huis. Dat geeft niet alleen meer vocht in de lucht, maar geeft ook een hele fijne sfeer.

Tip 9 Beperk het aantal uur voor een scherm.

Het licht van beeldschermen verstoord heel makkelijk je slaap. Zeker een uur voordat je naar bed gaat alle schermen uit. Het perfecte moment om even te reflecteren, om nog even wat water of thee te drinken. Even helemaal niets. Daglicht is zoveel beter dan het licht van een scherm.

Tip 10 Bedenk een plan voor hoe je nog liever voor jezelf kunt zijn.

Dit is echt een tip om aardig voor jezelf te zijn. De meeste mensen willen helemaal niet nadenken over hoe ze nog liever voor zichzelf kunnen zijn. Het is in Nederland misschien ook wel een beetje not done om aan jezelf te denken. Je moet pleasen, aardig zijn voor de mensen om je heen. Bedenk een plan om dat te veranderen. Zet je acties in je agenda en dwing jezelf je er aan te houden.

Veel van mijn tips zijn een logisch gevolg van een andere tip. Maakt het opvolgen van deze tips in ieder geval een stuk makkelijker. Doen dus!

En nu kun je naar die blog over seizoensproducten http://logos-coaching.nl/5-aanbevelingen-eten-producten-seizoen/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *